Thursday, May 30, 2013

HAYYOGOAT MILK PRODUCT/ PRODUCT SUSU KAMBING ( minuman SUNNAH RASULULLAH S.A.W)


Assalamua'laikum.

 Susu kambing ini terbaik selepas susu ibu, susu kambing ianya bersifat ALKALI manakala susu lain bersifat ASIDIK. Alhamdulillah, dengan keyakinan terhadap Allah SWT dan juga ikhtiar, semua penyakit pasti ada ubatnya. Penyakit semput, darah tinggi, gastrik, ulser di usus dan migrane cubalah minum susu kambing.

Menurut "Kitabul-alttaimah" menerusi hadis yang diriwayatkan oleh Iman Muslim, telah disebut secara jelas bahawa minuman yang paling disukai oleh Nabi Muhammad s.a.w ialah susu kambing dan menjadi sunnah bagi kita yang mencintai Rasullah s.a.w menjadikan amalan meminum susu kambing sebagai minuman harian kita yang sihat lagi berpahala (kerana mengikut sunnah).

Dalam hadis lain, Nabi Muhammad S.A W bersabda bahawa "Hendaklah kamu berpegang kepada kambing (mengambil manfaat daripada kambing: iaitu daging, bulu, kulit dan susunya) kerana itu ialah kenderaan mu didalam syurga". Dalam sepotong hadis yang lain ada menyatakan Nabi Muhammad s.a.w sangat suka meminum susu kambing yang mentah (belum dimasak).

Dalam al-quran ada disebut "Dif'un Mamanafiq" yang bermaksud memanaskan. Sebab itulah molekul-molekul susu kambing ini tidak akan hilang walaupun kita menyejukkannya kerana ia mengandungi kalori yang tinggi. Apabila kalorinya tinggi, ia dapat membekalkan tenaga yang banyak kepada badan serta memanaskan darah. Sebab itulah Nabi s.a.w sangat suka meminum susu kambing kerana Baginda tahu akan kelebihannya.

Disamping itu, susu kambing juga membekalkan kekuatan tenaga batin kepada kaum lelaki dan kaum perempuan. Mungkin ini dapat menyelesaikan masalah mereka yang belum mempunyai anak atau bagi mereka yang berhasrat untuk meramaikan lagi bilangan anak. InsyaAllah dengan mengamalkan amalan meminum susu kambing, kita akan peroleh kesejahteraan, selain melahirkan zuriat-zuriat yang baik , cerdik dan pintar.

Sabda Rasullah s.a.w, " Tidak ada seorang nabi pun yang tidak terkecuali terlibat di dalam pengembalaan kambing". Kemudian bertanya sabahat, apakah tuan juga pengembala kambing? jawab Rasullah, "Ya.saya juga pengembala kambing untuk penduduk Mekah ".

Isn, 20 Jun 2011 14:49 | Mohd Fauzan | Fira Fahmi  - -Artikel Iluvislam.com


MARILAH KITA MEMILIH MINUMAN YANG LEBIH BERKHASIAT..





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...